وردپرس چیست؟ آیا برای ساخت سایت از وردپرس استفاده کنیم؟

وردپرس چیست؟ آیا برای ساخت سایت از وردپرس استفاده کنیم؟

وردپرس (wordpress) یک سیتم مدیریت محتوای متن باز است و رایگان است که برای ایجاد وبسایت‌ها و وبلاگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. وردپرس در سال ۲۰۲۳ توسط مت چارلز مولنوگ (Matt Charles Mullenweg) و مایک لیتل (Mike Little) توسعه یافت و از آن زمان تا به امروز از این نرم افزار به عنوان یک سیستم تولید و مدیریت وبسایت های فروشگاهی، وبلاگی و... استفاده شده است.

با توجه به ویژگی متن باز بودن وردپرس و امکان افزودن ویژگی‌های جدید به آن، ابزار‌های بسیار زیادی بر پایه این سیستم طراحی شده است. به طور کلی ابزار های توسعه یافته بر پایه وردپرس به دو بخش کلی افزونه‌ها (Plugins) و قالب‌ها (Themes) تقسیم می‌شود. از قالب‌ها برای ظاهر سایت و همچنین نحوه نمایش محتوا استفاده می‌شود. و افزونه‌ها نیز یک ویژگی جدید را به سایت ما اضافه می‌کنند. به عنوان مثال افزونه ووکامرس (Woocommerce) به ما امکان ساخت فروشگاه، ایجاد و مدیریت محصولات و... را می‌دهد. یا افزونه یوآست سئو (Yoast Seo) محتوای سایت ما را بررسی می‌کند و در صورتی که سئو آن رعایت نشده باشد به ما هشدار می‌دهد.

امکانات وردپرس

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (به اختصار CMS) است که امکاناتی نظیر ایجاد و ویرایش مطالب و برگه‌ها، ایجاد فرم‌ها، مدیریت گالری تصاویر، مدیریت فایل‌های آپلود شده، مدیریت کاربران و به طور خلاصه مدیریت کامل محتوای وبسایت را به ما می‌دهد. از ویژگی‌های دیگر Wordpress می‌توان به قابلیت شخصی سازی قالب سایت و افزودن کد‌های CSS و HTML اشاره کرد.

اما امکانات وردپرس به همین‌جا ختم نمی‌شود. ما با استفاده از افزونه‌ها می‌توانیم ویژگی‌ها و کنترل‌های بیشتری را در اختیار داشته باشیم. به عنوان یک مثال خوب می‌شود به افزونه صفحه ساز المنتور (Elementor) که برای ایجاد برگه‌های جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد اشاره کرد. با استفاده از این افزونه می‌توان یک صفحه جدید مانند صفحه قوانین استفاده از سایت، صفحه حریم خصوصی و یا حتی صفحه محصولات را ایجاد و یا شخصی سازی کرد.

آیا وبسایت های معروف نیز از وردپرس استفاده می‌کنند؟

استفاده سایت‌های بزرگ از یک سیستم مدیریت محتوا نشان دهنده خوب بودن آن سیستم است. و این در حالی است که سایت‌های بزرگی مانند دیجیکالا مگ، زومیت، دیجیاتو، موزیک‌فا، دانلود‌ها، دکتر سلام و... از امکانات وردپرس بهره‌مند شده‌اند. البته هر کدام از این سایت‌ها ممکن است از برخی امکانات وردپرس استفاده کنند. به طور مثال فروشگاه دیجی‌کالا توسط سیستم مدیریت اختصاصی مدیریت می‌شود اما بخش مجله آن که به عنوان دیجی‌کالا مگ شناخته می‌شود، با استفاده از Wordpress اداره می‌شود.

آیا وردپرس (Wordpress) امن است؟

همانطور که پیش‌تر گفته شد وردپرس یک سیستم متن باز است که می‌توان ویژگی‌های بسیار زیادی را به آن افزود.از این رو Wordpress نیز با مسائل امنیتی روبرو است که اگر مراقب باشید می‌توانید امنیت آن را با رعایت چند مورد حفظ کنید.

برای مثال، اگر شما از ورژن‌های قدیمی وردپرس استفاده می‌کنید، ممکن است با مشکلات امنیتی مواجه شوید، زیرا تهدیدات امنیتی در این ورژن‌ها معمولاً رفع نشده‌اند. بنابراین، همیشه باید از آخرین نسخه وردپرس استفاده کنید.

همچنین، استفاده از افزونه‌های ناموزون و قالب‌هایی که از منابع غیرمعتبر دانلود شده‌اند، می‌تواند به دسترسی ناخواسته به وبسایت شما منجر شود. پس بهتر است قالب و یا افزونه‌های خود را از منابع معتبر و یا مخزن رسمی وردپرس دانلود کنید. همچنین استفاده از افزونه‌های امنیتی معروف و معتبر نیز پیشنهاد می‌شود.

در نهایت اگر از وردپرس در کنار حفظ مسائل امنیتی استفاده کنید. می‌توان از آن به عنوان یک سیستم مدیریت محتوای مناسب با امکان افزودن قابلیت‌های جدید نام برد.

سرعت سایت‌های وردپرسی چطور است؟

سرعت یک سایت به عوامل مختلفی همچون حجم اطلاعات مورد استفاده، سرعت پاسخگویی و محل سرور و یا هاست خریداری شده، برنامه نویسی بهینه شده و... وابسته است. اما با توجه به اینکه وردپرس به گونه‌ای طراحی شده که پاسخگوی هر نیازی باشد،می‌توان گفت که سایت‌های وردپرسی سرعت کمتری نسبت به یک سایت غیر وردپرسی دارند. اما این تفاوت در سرعت آن قدری نیست که بخواهیم از سیستم مدیریت محتوای رایگان با بی‌نهایت امکانات را با یک سیستم پر هزینه جابجا کنیم.

همچنین لازم است بدانید که اگر برنامه نویسی قالب سایت وردپرسی بهینه شده باشد و در کنار آن از تصاویر با حجم مناسب استفاده شود. و از نصب پلاگین‌های غیر ضروری امتناع شود، می‌توانید به سرعت مطلوبی برسید و از Wordpress لذت ببرید.

سئوی خوب محتوا با استفاده از وردپرس

در مخزن وردپرس افزونه‌های زیادی وجود دارد که به سئوی محتوای ما کمک می‌کنند که از جمله معروف ترین آنها، یوآست سئو (Yoast Seo) است. یوآست الگوریتم‌های گوگل را شناسایی می‌کند و با استفاده از آپدیت‌های منظم به ما این امکان را می‌دهد تا محتوای خود را برای موتور‌های جستجو بهینه سازی کنیم. همچنین در بخش head موجود در برنامه نویسی سایت از تگ‌های مناسب استفاده می‌کند تا به ربات‌های جستجوبفهماند که محتوای این صفحه راجب چیست. بنابراین وبسایت‌های وردپرسی را می‌توان از نظر سئو مناسب دانست. و به افرادی که به تازگی شروع به ثبت وبسایت کرده‌اند و دانش کافی در زمینه سئو محتوا ندارند پیشنهاد می‌شود که از Wordpress استفاده کنند.

جامعه کاربری بسیار بزرگ و پشتیبانی خوب

وردپرس نیز همانند دیگر سیستم‌های مدیریت محتوا و یا نرم‌افزار‌ها دارای وبسایت‌ و انجمن اختصاصی برای راهنمایی کاربران است. از طرفی روزانه افراد بسیار زیادی به جامعه وردپرس ملحق می‌شوند و این باعث می‌شود تا در کنار بهتر شدن این سیستم، ایرادات سایر کاربران به سرعت حل شود. همچنین حضور برنامه‌نویسان بیشتر در این جامعه کاربری، موجب شده تا تجربه کاربری وردپرس بهتر از قبل شود و پس از هر به‌روزرسانی امنیت آن نیز دو چندان شود. در حال حاضر دو وبسایت به آدرس‌های wp-persian.com و wordpress.org در دسترس هستند که می‌توانید با جستجو و یا طرح سوال ایرادات خود را رفع نمایید و یا دانش خود را کامل کنید.

جمع بندی: آیا از وردپرس برای ساخت یک وبسایت استفاده کنیم؟

پس از توضیحات داده شده حالا می‌دانیم که با استفاده از وردپرس هر نوع سایت و با هر امکاناتی را می‌توانیم ایجاد کنیم. اما در عین حال می‌دانیم که استفاده از پلاگین‌های زیاد برای افزودن امکانات مختلف باعث کند شدن سایت و در نتیجه کاهش رتبه سایت ما می‌شود. بنابراین به عنوان یک پاسخ دقیق می‌شود گفت که اگر قصد ایجاد یک فروشگاه اینترنتی با ابعاد کوچک و یا متوسط را دارید استفاده از وردپرس به دلیل هزینه‌های پایین پیشنهاد می‌شود. اما اگر صاحب یک فروشگاه فیزیکی بزرگ هستید و روزانه فروش بسیار خوبی دارید، بهتر است به دنبال یک وبسایت با سیستم مدیریت اختصاصی و البته بسیار بهینه شده باشید. اما اگر قصد دارید تا یک وبسایت آموزشی، وبلاگی، موسیقی و... با هر ابعادی را دارید. استفاده از وردپرس یک انتخاب هوشمندانه است چرا که هزینه‌های بسیار پایین‌تر را در کنار کارایی بهتر به شما ارائه می‌دهد.

دیدگاه شما برای ما ارزشمند است.

ارسال دیدگاه
ثبت دیدگاه به منزله پذیرش قوانین انتشار دیدگاه در وبسایت به اضافه است.

موس سیم دار مخصوص بازی مدل N7

۲۰.۱%
۲۹۸,۰۰۰
۲۳۸,۰۰۰

موس سیم دار مخصوص بازی جکنگ مدل JM-580

۸.۲%
۴۸۵,۰۰۰
۴۴۵,۰۰۰