رکورد جدید اپل: جریمه 1.23 میلیون دلاری توسط آژانس ضد انحصاری فرانسه


رکورد جدید اپل: جریمه 1.23 میلیون دلاری توسط  آژانس ضد انحصاری فرانسه

خلاصه: آژانس ضد انحصاری فرانسه، اپل را به دلیل رفتار های ضد رقابتی با خرده فروشان خود، به مبلغ 1.23 میلیون دلار جریمه کرد. علاوه بر این، دو فروشنده برتر این شرکت نیز به دلیل کارتل، چندین میلیون دلار جریمه شدند.


آژانس ضد انحصاری فرانسه، با ارائه مدارکی دال بر وجود اقدامات ناعادلانه و غیر قانونی در فروش محصولات اپل، این شرکت را به دلیل رفتار های ضد رقابتی به مبلغ 1.23 میلیارد دلار جریمه کرد. این اتفاق در حالی افتاده است که حدود یک ماه پیش شرکت اپل به دلیل کند شدن دستگاه های آیفون 6 و 6s، توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان به مبلغ 27.4 میلیون دلار جریمه شده بود.

سازمان رقابت فرانسه، شرکت کوپرتینویی اپل را به دلیل سوء استفاده از موقعیت اقتصادی خود و مجبور کردن خرده فروشان به عقد قرارداد هایی با محدودیت رقابتی و همچنین لغو حق رسمی آنها مبنی بر تعیین قیمت محصولات و سرویس های اپل، متهم و جریمه کرد. البته این اتهام در مورد تعیین قیمت آیفون نیست و در مورد دیگر محصولات اپل است.

تحت برنامه “Premium Reseller” اپل، این شرکت برای تعیین قیمت محصولات خود باید از هر کدام از فروشگاه های زنجیره ای که به طور انحصاری محصولات اپل را به فروش می‌رسانند، آمار و داده هایی را دریافت کند و از آنها نظر سنجی لازم را به عمل آورد و پس از آن قیمت محصولات جدید تعیین می‌شوند. اما اطلاعات بدست آمده نشان می‌دهد که شرکت اپل با استفاده از زد و بند هایی که با برخی از فروشگاه های خود داشته، قیمت محصولات خود را در حالت پایداری قرار داده است و هر ساله ارزش محصولات خود را اضافه میکند.

قانون ضد انحصار فرانسه، تصریح میکند که شرکت ها نمی‌توانند بخشی از کانال های فروش خود باشند و قیمت نهایی فروش را تعیین کنند. شرکت ها باید با همه ی شرکای توزیع و فروش محصولات، به شکل برابر رفتار کنند و محصولات را با قیمت برابری به آنها بفروشند. همچنین بیان شده است که خرده فروشان باید بر اساس موقعیت جغرافیایی و اهداف خود بتوانند قیمت نهایی (قیمت برای مصرف کننده) را تعیین کنند.

از این گذشته، برنامه “Premium Reseller” مشخص می‌کند که چه تعداد از هر محصول به یک خرده فروش اختصاص داده شده است که این یکی از موارد نقض قوانین فرانسه در برابر اقدامات ضد رقابتی است. چرا که کمیته ضد رقابتی فرانسه معتقد است که این کار، فروشندگان برتر را تعیین میکند و موجب عدم دیده شدن فروشگاه های کوچکتر خواهد شد و درنتیجه باعث از بین رفتن رقابت در میان فروشندگان می‌شود.

ایزابل دسیلوا (Isabelle de Silva)، رئیس شورای ضد رقابتی فرانسه، در بیانیه ای گفت:(
در این مورد، شیوه های خاصی را که اپل برای توزیع محصولات خود در فرانسه (به استثنای آیفون) مانند iPad، مورد استفاده قرار داده بود را بررسی کردیم. با توجه به تاثیر بسیار زیاد روش های به کار گرفته شده در برنامه “Premium Reseller” بر رقابت در توزیع محصولات اپل، آژانس ضد انحصاری فرانسه بالاترین حد مجازات انجام شده تا به امروز (1.23 میلیارد دلار) را برای این شرکت درنظر می‌گیرد. سرانجام، مقامات معتقدند که اپل مرتکب به سوء استفاده از وابستگی اقتصادی خرده فروشان ممتاز خود شده است. عملی که ما در مورد آن جدی هستیم)

همراه با شرکت اپل، دو عمده فروش این شرکت یعنی Tech Data و Ingram Micro به ترتیب 84.7 میلیون دلار و 69 میلیون دلار جریمه شده اند، زیرا این دو عمده فروش برای عملی کردن “کارتل” در شبکه توزیع APR و جلوگیری از رقابت سایر توزیع کنندگان، با اپل هم پیمان شده بودند. کارتل (cartel) شرکت هایی هستند که در یک رشته خاص فعالیت می‌کنند و با حفظ استقلال مالی و حقوقی خود، با یکدگیر متحد می‌شوند و در مورد تقسیم بازار میان خود، حجم تولید و قیمت کالا با یکدیگر به توافق می‌رسند. هدف کارتل تسلط بر بازار یک کالا خاص از طریق تضعیف یا از بین بردن رقابت در بازار آن کالا توسط ایجاد انحصار است.(ویکی پدیا)

سخنگوی اپل در بیانیه ای به خبرگزاری CNBC این تصمیم را “نا امید کننده” خواند و گفت:(
این امر به عملکرد های بیش از یک دهه قبل مربوط می‌شود و 30 سال سابقه قانونی فعالیت شرکت هایی را که بر اساس اصول آن کشور پایه گذاری شده اند را نادیده می‌گیرد. همچنین این عمل موجب ایجاد هرج و مرج در میان شرکت ها خواهد شد و تبعات زیادی را در تمام صنایع، در پیش خواهد داشت. ما با رأی اخذ شده به شدت مخالفیم و برای تجدید نظر آن را به دادگاه ارائه خواهیم داد)

تصمیم آژانس ضد انحصاری فرانسه مبنی بر جریمه شدن اپل، نتیجه تحقیقاتی است که نزدیک به 8 سال پیش آغاز شد. این پروند در مورد مشکل شرکت اپل با بزرگترین فروشنده خود در فرانسه یعنی “eBizcuss” است. در طی دادخواستی که به دادگاه ارائه شده است، گفته شده که پس از اینکه مدیرعامل این فروشگاه اپل را به رفتار های ضد رقابتی متهم کرد، این شرکت موجودی محصولات خود را نگه داشته و از ارسال کالا به این فروشنده امتناع کرده است. در نتیجه این جریان فروشگاه eBizcuss تعطیل شد و پرونده آن همچنان در جریان بود. در اوایل این ماه، همچنین اپل موافقت کرد تا مبلغ 500 میلیون دلار برای خسارت به وجود آمده در آیفون های ایلات متحده بپردازد.

0 دیدگاه

برای نوشتن دیدگاه ، باید وارد حساب کاربری خود شوید.

قوانین و مقررات ارسال دیدگاه در "به اضافه" را مطالعه کرده و آنها را می‌پذیرم.


نمایش دیدگاه ها
هیچ دیدگاهی وجود ندارد!