سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه چیست؟

به طور ساده می‌توان گفت که سئو کلاه سیاه مجموعه ای از تکنیک ها است که هدف آنها کسب زود هنگام جایگاه اول در نتایج جستجو می‌باشد. این روش ها با قوانین موتور های جستجو از جمله گوگل در تضاد هستند و در صورتی که از آنها استفاده شود، گوگل وبسایت خطاکار را جریمه می‌کند. در واقع سئو کلاه سیاه با استفاده از روش های مختلف، موتور های جستجو را فریب می‌دهند تا بتوانند در صفحه اول نتایج جستجو جای بگیرند.

در تصور بسیاری از صاحبان وبسایت ها فقط لینک سازی خارجی جزو تکنیک های کلاه سیاه هستند در حالی که حتی در لینک سازی داخلی، تولید محتوا و حتی سئوی تکنیکال نیز روش های سئو کلاه سیاه وجود دارند. در این صورت بهتر است هر کسی با این نوع از سئو که خلاف قوانین گوگل و دیگر موتور های جستجو است، آشنا شود تا خلاف قوانین عمل نکند.

چرا باید سئوی کلاه سیاه را یاد بگیریم؟

با توجه به اینکه الگوریتم های گوگل در مورد بررسی محتوای یک وبسایت نامشخص است و مرز دقیقی میان فعالیت های کلاه سیاه و کلاه سفید وجود ندارد، هر گونه فعالیتی در تولید محتوا، پتانسیل تبدیل شدن به یک روش سئو کلاه سیاه را دارد.

در سیاست های گوگل حدود 200 الگوریتم وجود دارند که هر کدام به نوعی سایت ها را از نظر فعالیت بررسی می‌کنند. این الگوریتم ها نا مشخص هستند اما تعدادی از سایت های بزرگ در سال های اخیر توسط گوگل جریمه شدند و با استفاده از بررسی دلیل جریمه شدن، می‌توان برخی از این الگوریتم ها را شناسایی کرد. در این مقاله چند نمونه از فعالیت های غیر قانونی را توضیح خواهیم داد تا شما نیز با آنها آشنا شوید و از آنها استفاده نکنید.

ممکن است وبمستر ها تصور کنند که به صورت کلاه سفید عمل می‌کنند و قانون های گوگل را به طور کامل رعایت کرده اند. اما حتی بزرگترین سایت ها نیز به طور ناخواسته از سئو کلاه سیاه استفاده کرده اند و سپس توسط گوگل جریمه شده اند. پس بهتر است به طور کامل با روش های کلاه سیاه آشنا شوید تا از جریمه شدن توسط موتور های جستجو دور بمانید.

تکنیک های سئوی کلاه سیاه

در سئو کلاه سیاه تکنیک های خاصی وجود دارد که رتبه سایت را در مدت زمان بسیار کوتاهی ارتقاء می‌دهند. این روش ها با استفاده از فریب دادن الگوریتم های موتور های جستجو انجام می‌شوند و هر بار که گوگل الگوریتم های خود را به روز میکند تا جلوی متخلفین را بگیرد، راه کار های جدیدتری توسط سئو کاران کلاه سیاه پیدا می‌شود تا باز هم به تخلف خود ادامه دهند. از آنجایی که تعداد این روش ها زیاد هستند، در این مقاله فقط به ذکر چند مورد از آنها می‌پردازیم.

تکرار کلمات کلیدی (Keyword stuffing)

تراکم کلمات کلیدی

در الگوریتم قبلی گوگل شما باید بار ها و بار ها کلمات کلیدی خود را در متن تکرار می‌کردید، تا گوگل متن شما را شناسایی کرده و آن را در دسته خاص خود قرار دهد. اما در این روش یک ایراد وجود داشت و آن هم این بود که در یک متن هر چقدر کلمه کلیدی شما بیشتر تکرار میشد، متن شما امتیاز بیشتری از جانب گوگل بدست می‌آورد. بدین ترتیب وبمستر ها با استفاده از روش های سئو کلاه سیاه اقدام به سوء استفاده از این الگوریتم کردند و در متن های خود، کلمات کلیدی را بیش از اندازه تکرار می‌کردند. به عنوان مثال متن زیر یکی از نمونه های سوء استفاده از الگوریتم تکرار کلمات کلیدی است.

کمپانی فاکس یک کمپانی معروف است. کمپانی دیزنی نیز یک کمپانی معروف است. کمپانی دیزنی سهام کمپانی فاکس را خرید و حالا کمپانی فاکس با کمپانی دیزنی ادغام شده است. کمپانی دیزنی با خرید کمپانی فاکس به رونق برنامه +Disney خواهد پرداخت.

همانطور که در متن بالا مشاهده کردید، کلمه کلیدی “کمپانی” در یک متن بسیاره کوتاه، 10 بار تکرار شده است. تکرار بیش از حد کلمات کلیدی باعث می‌شود که کاربر از خواندن چنین متن هایی صرف نظر کند. با توجه به اینکه گوگل نسبت به کاربران خود توجه ویژه ای دارد، الگوریتم چگالی کلمات کلیدی را جایگزین الگوریتم تکرار کلمات کلیدی کرد.

در الگوریتم چگالی کلمات کلیدی، تعداد کلمات کلیدی بر تعداد کلمات کل مقاله تقسیم می‌شود، سپس عدد به دست آمده در 100 ضرب می‌شود. بدین ترتیب چگالی کلمات کلیدی برحسب درصد به دست می‌آید. چگالی 1.5 تا 3 درصد، بهترین حالت در یک مقاله است. در الگوریتم جدید، اگر شما از چگالی بسیار بیشتری استفاده کنید، به عنوان متخلف شناخته خواهید شد.

خرید و فروش لینک (Paid Links)

هنگامی که یک کاربر با استفاده از لینک شما در سایت دیگر، وارد سایت شما شود، گوگل به سایت شما امتیاز مثبت می‌دهد. اما برخی سئو کاران با استفاده از خرید و فروش لینک به افزایش رتبه خود می‌پردازند. جالب است بدانید که خرید و فروش لینک آنقدر گسترده شد که چند سایت به طور اختصاصی لینک خرید و فروش می‌کنند.

سیاست های جدید گوگل این موضوع را نقض قوانین خود شمرده و هر سایتی که به خرید و فروش لینک اقدام کند، جریمه خواهد کرد. هر چند که هنوز هم گوگل نتوانسته به طور کامل جلوی این تخلف را بگیرد اما بسیاری از سایت هایی که اقدام به خرید و فروش لینک می‌کنند را شناسایی و جریمه کرده است. روش خرید و فروش لینک نیز جزو روش های سئو کلاه سیاه است و بهتر است از آن استفاده نکنید. درصورتی که شما به لینک سازی داخلی و تولید محتوای با کیفیت، توجه ویژه‌ای کنید، نیاز خاصی به لینک سازی خارجی و یا خرید لینک نخواهید داشت.

کامنت اسپم در بلاگ (Spam comment)

این روش شامل پیوند به وب سایت شما در نظرات وبلاگ است. یعنی با استفاده از قرار دادن لینک سایت خود، در قسمت نظرات یک سایت دیگر، مخاطبان را به سمت سایت خود بکشانید و اینگونه امتیاز سایت را بالا ببرید. اکنون ربات های گوگل قادرند که لینک های موجود در کامنت ها را تشخیص دهند و اگر یک کاربر از طریق این پیوند ها وارد یک سایت بشود، به سایت صاحب لینک امتیازی اختصاص نمی‌دهند.

امروزه نه تنها موتور های جستجو بلکه وبمستر ها نیز از کامنت های اسپم جلوگیری می‌کنند. صاحبان وب سایت با استفاده از افزونه ها یا کد نویسی ها به تمامی لینک های موجود در وبسایت خود، ویژگی nofollow می‌دهند. با استفاده از این ویژگی، امتیاز کلیک بر لینک ها به سایت میزبان(سایتی که در آن کامنت گذاشته شده) اختصاص می‌یابد. همچنین می‌توان از افزونه های ضد اسپم نیز برای جلوگیری از این کامنت ها، استفاده کرد.

بهینه سازی بیش از حد تگ های هدینگ

مهم ترین بخش یک صفحه وب، تگ های عنوان یا هدینگ آن است و به همین دلیل این قسمت ها فونت بزرگتری نسیت به بخش های دیگر صفحه وبسایت دارند. تگ های H2، H1 و… باعث میشوند که یک مقاله از نظر ظاهری، زیبا تر به نظر برسید و این موجب خشنودی کاربر می‌شود. تگ های هدینگ نه تنها کاربران را خشنود می‌کنند، بلکه برای موتور های جشتجو از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند چرا که با استفاده از تگ های عنوان موضوع اصلی یک وبسایت مشخص می‌شود وگوگل بر اساس این تگ ها، مقاله شما را در دسته بندی خاص خود، ایندکس خواهد کرد.

برخی وبمستران درون هر کدام از عناوین خود یک یا چند بار از کلمات کلیدی استفاده می‌کنند تا بتوانند امتیاز بیشتری از خزنده های گوگل(ربات های گوگل که صفحات وب را جستجو می‌کنند و آنها را ایندکس می‌کنند) دریافت کنند. اما همانطور که در قسمت قبلی توضیح دادیم، گوگل طی یک به روز رسانی این تخلفات اینترنتی شناخته و آنها را جریمه خواهد کرد. پس بهتر است برای دریافت امتیاز خوب از گوگل و همچنین جذب نظر کاربر، از کلمات کلیدی به اندازه استفاده کنید و در برخی از تگ های عنوان، به جای استفاده از کلمات کلیدی، از مترادف های آن استفاده کنید.

تغییر مسیر به صفحات (Sneaky Redirect)

با استفاده از تغییر مسیر یا Redirect کاربر از یک صفحه به صفحه ای دیگر هدایت می‌شود. در روش های سئو کلاه سیاه، تغییر مسیر های نامطلوبی صورت می‌گیرد. به طور مثال فرض کنید که میخواهید یک آهنگ را دانلود کنید اما پس از اینکه روی دکمه دانلود کلیک کردید، به صفحات تبلیغاتی بروید.این گونه تغییر مسیر ها برخلاف اخلاق و قوانین گوگل است و درصورتی که این نوع تخلف تشخیص داده شود، شخص جریمه خواهد شد.

از تغییر مسیر معمولا هنگامی استفاده می‌شود که صاحب وبسایت، دامنه آن را تغییر داده باشد. در این صورت شخصی که به دامنه قدیمی وارد می‌شود، به طور خودکار به دامنه جدید هدایت می‌شود. یکی دیگر از تغییر مسیر های معروف هنگام خطای 301 است که کاربر به صفحه جدیدی هدایت می‌شود. سئو کلاه سیاه در اینجا نیز دست بردار نبوده و هنگامی که کاربر با خطای 301 مواجه می‌شود، کاربر را به مسیر نامطلوبی مانند صفحه تبلیغاتی هدایت میکند.

چرا نباید از سئو کلاه سیاه استفاده کنیم؟

با استفاده از سئو کلاه سیاه شما می‌توانید سایت خود را در مدت زمان کوتاهی به صفحه اول نتایج گوگل برسانید. اما با توجه به اینکه الگوریتم های گوگل و دیگر موتور های جستجو هر روزه قدرتمند تر می‌شوند، ممکن است تخلفات شما به زودی شناسایی شوند. در صورتی که شما مجرم شناخته شوید، امکان حذف سایت شما وجود دارد. به طور کلی باید گفت که با استفاده از سئو کلاه سیاه، شاید سایت شما در طی یک دوره زمانی، در رأس نتایج جستجو بماند اما بلاخره روزی گوگل تخلفات شما را شناسایی و شما را جریمه خواهد کرد. حتی بزرگترین سایت ها مانند groupon، Forbes و… نیز نتوانستند از دید گوگل مخفی بمانند و جریمه شدند.

نتیجه

در زمان کدنویسی یک وبسایت تنها چیزی که اهمیت دارد خواسته کاربران است. شما وبسایت خود را متناسب با نیاز کاربران خود تهیه می‌کنید. مقالات و محتوای وبسایت شما نیز باید متناسب با نیاز کاربران باشد. بهترین راه برای اینکه متوجه شوید از سئو کلاه سیاه استفاده می‌کنید یا کلاه سفید، این است که از خود بپرسید آیا این کار نیاز کاربر را رفع خواهد کرد یا نه؟. هنگامی که محتوایی که تولید کرده اید، نیاز یک کاربر را برطرف کند، می‌توان گفت که هم کاربر و هم موتور های جستجو با شما موافق خواهند بود و اینگونه شما از طرف گوگل به امتیاز بالاتری دست خواهید یافت. اما در صورتی که محتوای شما بی کیفیت باشد یا فقط برای دریافت امتیاز بالاتر باشد، کاربران مجذوب وبسایت شما نخواهند شد و در نتیجه امتیاز سایت شما کاهش خواهد یافت.

2 نظر

پاسخی بگذارید