الگوریتم رنک برین چیست؟

الگوریتم رنک برین یا RankBrain در آوریل سال 2015 توسط گوگل به کار گرفته شد اما آن را معرفی نکرده بود تا اینکه در ماه اکتبر همان سال توسط بلومبرگ معرفی شد. در این خبر، الگوریتم رنک برین اینگونه معرفی شد:

RankBrain از هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا زبان نوشتاری را به عناصر ریاضی (قابل درک برای رایانه) تبدیل کند. اگر رنک برین با کلمه یا عباراتی که تا کنون جستجو نشده اند مواجه شود، می‌تواند معنای مشابه آن را پیدا کند و نتایج را به کاربر نمایش دهد. در این صورت جستجو ها موثر تر خواهند بود

پس از اینکه بلومبرگ رنک برین را معرفی کرد، گوگل نیز استفاده از این الگوریتم را تایید کرد. با توجه به اینکه در رنک برین از هوش مصنوعی استفاده شده است، لازم است تا هر سئوکاری با آن آشنا شود. در صورتی که هنوز با مفاهیم ابتدائی سئو آشنا نیستید، پیشنها میکنم ابتدا مقاله زیر را مطالعه کنید.

RankBrain به عنوان یک فاکتور رتبه بندی

الگوریتم رنک برین سومین فاکتور تاثیر گذار بر رتبه بندی نتایج جستجوی گوگل معرفی شده است. در این الگوریتم رفتار کاربران سنجیده می‌شود تا گوگل بتواند بهترین نتایج را برای آنها نمایش دهد. علاوه بر این، RankBrain با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، دایره واژگان خود را افزایش داده و ارتباط بین کلمات را متوجه خواهد شد. در این صورت میتواند بهترین نتایج را برای کاربر به نمایش درآورد.

اصلاح جستجو توسط رنک برین

اگر در گذشته شما به دنبال یک مقاله در رابطه با “سئو” می‌گشتید. اما به جای عبارت “سئو” از عبارات “بهینه سازی برای موتورهای جستجو” استفاده می‌کردید. گوگل به شما این پیغام را نشان میداد:

Your search –  بهینه سازی برای موتورهای جستجو  – did not match any documents.

Suggestions:

Make sure that all words are spelled correctly

Try different keywords

Try more general keywords

Try fewer keywords

در پیام بالا گوگل به شما میگوید که هیچ سندی با عبارتی که شما جستجو کرده اید مطابقت ندارد. و به شما پیشنهاد میدهد که از کلمات متفاوتی استفاده کنید. دلیل مواجه شدن با این خطا این است که گوگل نمی‌داند منظور شما از این عبارات چیست.

اما الگوریتم رنک برین به گوگل کمک کرد تا بتواند درک درستی از واژگان و همچنین ارتباط میان آنها پیدا کند. پس از سال 2015 موتور جستجوی گوگل با استفاده از RankBrain و یادگیری ماشینی توانست عبارات هم معنی را تشخیص دهد.

امروزه اگر عبارات ” بهینه سازی برای موتورهای جستجو ” را جستجو کنیم با نتایجی روبرو میشویم که دقیقا همان چیزی است که نیاز داریم زیرا رنک برین ارتباط میان کلمات را درک کرده و میتواند کلمات کلیدی را از میان جمله جستجو شده تشخیص دهد و بهترین نتایج را برای جستجوها تشخیص دهد. اما کارایی رنک برین در این زمینه، در اینجا به پایان نمیرسد.

اگر شما زبان کیبورد خود را در حالت انگلیسی نگه دارید و یک جمله فارسی را در گوگل جستجو کنید. زیر کادر جستجو، گوگل عبارت فارسی مورد نظر شما را به شما پیشنهاد میدهد. جستجوی شما توسط الگوریتم رنک برین اصلاح شده است.

ارتباط رفتار کاربران با نتایج جستجو

تصور کنید که شما عبارت سئو ۲۰۱۸ را در گوگل جستجو می‌کنید و لینک یکی از مقالات bezafeh.ir را در رتبه چهارم گوگل مشاهده میکنید. روی این لینک کلیک کرده و به صفحه وارد می‌شوید. در این مسیر RankBrain رفتار شما را آنالیز میکند. اگر شما در این صفحه پاسخ مورد نظر خود را پیدا کنید و دیگر در گوگل به دنبال همین عبارت یا عبارات مشابه نباشید الگوریتم رنک برین یک امتیاز مثبت برای صفحه ای که به آن وارد شدید در نظر میگیرد و با تکرار این سناریو جایگاه آن صفحه در نتایج گوگل را بهبود میدهد.

در نقطه مقابل تصور کنید که سایت یا صفحه ای با محتوای نامناسب در رتبه ۱ نتایج جستجوی گوگل قرار گرفته باشد و کاربران زیادی پس از انتخاب آن به صفحه جستجوی گوگل بازگشته و عبارت مشابهی را جستجو کنند. در این شرایط رنک برین در می یابد که صفحه پیشنهاد شده مورد توجه کاربران نبوده است و رتبه ۱ جایگاه واقعی آن نیست. در نتیجه ممکن است جایگاه این صفحه دستخوش تغییرات شود.

در نتیجه دو فاکتور برای الگوریتم Rankbrain مورد توجه هستند. اول آنکه کاربران چه مدت در صفحه شما حضور دارند (Dwell Time) و دوما چند درصد از کاربران هنگام جستجو در گوگل لینک سایت شما را انتخاب میکنند (CTR).

Dwell Time

Dwell Time زمان حضور یک کاربر در صفحه سایت است. کاربرانی که به صورت مستقیم یا از طریق بک لینک وارد سایت می شوند، مدت زمان حضورشان محاسبه نمی شود؛ در نتیجه Dwell Time تفاوت زیادی با نرخ پرش یا متوسط زمان حضور کاربر در صفحه دارد.

CTR

عبارت CTR مخفف سه کلمه Click Through Rate و به معنی نرخ کلیک است. نرخ کلیک براساس تعداد جستجوی عبارت در گوگل و تعداد کاربرانی که بر روی لینک شما کلیک کرده اند محاسبه می‌شود.

تقابل سئو کلاه سیاه و RankBrain

تعداد زیادی از وبمسترها با استفاده از روش های سئو کلاه سیاه سعی بر دور زدن الگوریتم های گوگل دارند. هوش مصنوعی به کار رفته در الگوریتم رنک برین با استفاده از رفتار کاربران، میتواند صفحات دارای محتوای نامناسب را شناسایی کرده و امتیاز آنها را کاهش دهد. RankBrain راه را برای سئو کاران کلاه سیاه تنگ تر کرده است. اما هنوز نمیتوان با اطمینان گفت که هیچ راهی برای دور زدن الگوریتم رنک برین وجود ندارد. چرا که از معرفی آن مدت زیادی نمیگذرد و هنوز هم ممکن است روش های کلاه سیاهی وجود داشته باشد که بتوانند از دید رنک برین مخفی شوند.

تاثیر بر سئو و رتبه

همانطور که گفته شد، الگوریتم رنک برین به دنبال پیدا کردن بهترین نتایج برای جستجوی کاربر است. و همچنین گفتیم که رنک برین با استفاده از دو عامل CTR و Dwell Time متوجه رضایت کاربر از محتوای یک وبسایت میشود. پس اگر میخواهید محتوای سایت خود را برای RankBrain بهینه سازی کنید بهتر است به کاربران خود توجه ویژه ای داشته باشید. اگر یک وبمستر بتواند نیاز کاربر را رفع کند، میتواند انتظار داشته باشد که به نتایج صفحه اول گوگل برسد. در غیر این صورت امتیاز سایت شما کاهش میابد.

پاسخی بگذارید