سئو یا SEO چیست؟ چرا باید به سئوی سایت اهمیت بدهیم؟

سئو چیست؟

عبارت سئو (SEO) از کلمات Search Engine Optimization گرفته شده است و به معنی “بهینه سازی برای موتور جستجو” می‌باشد. سئو به منظور بهبود عملکرد یک وبسایت بر اساس استاندارد های موتورهای جستجو است. هنگامی که یک وبسایت با استاندارد های موتور های جستجو هماهنگ باشد، آن وبسایت در صدر جستجو ها قرار خواهد گرفت و این به معنی افزایش بازدید سایت است. فاکتور های مختلفی از جمله استفاده از لینک ها، تصاویر مرتبط، کلمات کلیدی مناسب و… در سئوی یک وبسایت اثر گذار هستند.

به طور کلی می‌توان گفت سئو به مجموعه فعالیت هایی گفته می‌شود که ما انجام می‌دهیم تا وبسایت خود را در صدر نتایج جستجوی گوگل مشاهده کنیم. علاوه بر این از آنجایی که سیاست های گوگل با خواسته های کاربران اینترنت همسو شده است، می‌توانیم بگوییم که چیدمان متن ها، فونت، ظاهر سایت و قدرت متن های یک سایت نیز در سئوی آن تاثیر گذار است.

اهمیت سئو در چیست؟

اکثر کاربران اینترنتی محتوای مورد نیاز خود را از طریق موتور های جستجو پیدا می‌کنند. در این بین گوگل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که اکثر کاربران اینترنتی در ایران از این موتور جستجو استفاده می‌کنند. با استفاده از تکنیک های سئو، یک شرکت می‌تواند محصولات و محتوای خود را به کاربران زیادی نمایش دهد که این به معنی تبلیغ از طریق سئو می‌باشد. استفاده از این نوع تبلیغ بسیار مفید است زیرا هزینه های تبلیغاتی یک شرکت را تا اندازه زیادی کاهش می‌دهد. همچنین با توجه به اینکه اکثر انسان ها از اینترنت به عنوان یک منبع مهم و قابل اعتماد استفاده می‌کنند، تبلیغات از طریق سئو و موتور های جستجو باعث بازدید بیشتر نسبت به دیگر روش های تبلیغاتی می‌شود. تجربه نشان داده که جذب بازدید کننده از طریق گوگل باعث موفقیت تضیمن شده یک شرکت می‌شود.

هدف سئو چیست

هدف سئو کمک به وبسایت ها برای بدست آوردن جایگاه اول نتایج جستجوی گوگل و دیگر موتور های جستجو است. هنگامی که یک وبسایت بتواند در صفحه اول جستجوهای گوگل قرار بگیر شانس بیشتری برای دیده شدن خواهد داشت و اینگونه بازدید کنندگان افزایش خواهند یافت. هرچه بازدید یک وبسایت بیشتر باشد، محصولات آن سایت بیشتر دیده خواهند شد و درنتیجه فروش محصولات افزایش خواهد یافت و این به معنی سود آوری بیشتر است. پس به طور کلی می‌توان گفت که هدف اصلی سئو ارتقاع سطح یک شرکت است. لازم به ذکر است که شرکت حتما نباید محصولاتی را به فروش برساند تا به درآمد برسد، بلکه برخی از شرکت ها از طریق تولید محتوای علمی و آموزشی نیز به درآمد می‌رسند.

تمام وبسایت ها در پی رسیدن به صدر نتایج گوگل هستند. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که تقریبا 60 درصد کاربران اینترنت روی سه نتیجه اول جستجو های گوگل کلیک می‌کنند. حدود 37 درصد از این افراد روی نتیجه اول جستجوی گوگل کلیک می‌کنند. همانطور که پیداست وبسایتی که بتواند به جایگاه اول نتایج جستجوی گوگل برسد می‌تواند بازدید بیشتری داشته باشد و این یعنی رشد بیشتر و درآمد بیشتر. اهمیت سئوی یک وبسایت در اینجا نمودار می‌شود.

معیار های گوگل برای افزایش رتبه وبسایت

گوگل از حدود 200 نوع الگوریتم برای امتیاز دهی به وبسایت ها استفاده می‌کند. به عنوان مثال یکی از الگوریتم های پیشرفته گوگل، RankBrain است که با استفاده از آن رفتار کاربران سنجیده می‌شود و بر اساس آن سایت ها رتبه بندی می‌شوند. بر اساس این الگوریتم هنگامی که یک وبسایت در صدر جستجو های گوگل باشد اما هیچ کاربری روی آن کلیک نکند یا تعداد کمی از کاربران روی آن وبسایت کلیک کنند، گوگل امتیاز آن سایت را کاهش می‌دهد و در عوض امتیاز سایت های دیگر که کاربر روی آنها کلیک میکند را افزایش می‌دهد.

یکی دیگر از الگوریتم های گوگل برای امتیاز دهی، Dewell Time است. Dwell Time به مدت زمان حضور یک بازدید کننده در یک وبسایت تا جستجوی دوباره او در گوگل اشاره دارد. این یعنی هنگامی که یک بازدید کننده روی یکی از نتایج گوگل کلیک میکند، گوگل مدت زمانی که آن بازدید کننده در سایت سپری می‌کند را اندازه میگیرد. در صورتی که کاربر چند ثانیه پس از اینکه به سایت وارد شد، از سایت خارج شود، گوگل متوجه خواهد شد که این سایت مناسب با خواسته کاربر نبوده است. درصورتی که این کار توسط کاربران دیگر نیز انجام شود، گوگل رتبه آن وبسایت را کاهش میدهد. اما هنگامی که یک بازدید کننده وارد یک وبسایت شود و مدت زمان زیادی را در آن بگذارند، گوگل آن وبسایت را مناسب می‌پندارد و امتیاز آن را افزایش میدهد.

مراحل بهینه سازی یک وبسایت

برای اینکه یک وبسایت از نظر موتورهای جستجو بهینه شده باشد باید سه عامل مهم را رعایت کند. این سه عامل باعث پیشرفت سایت شده و سایت شما را جزو نتایج اولیه گوگل قرار می‌دهد. اولین فاکتور، بهینه سازی تکنیکال است و دو فاکتور دیگر سئوی درون صفحه ای و برون صفحه ای هستند که هر کدام را در زیر توضیح داده ایم. همه ی این فعالیت ها برای بالا بردن امتیاز سایت و درنتیجه دیده شدن در نتایج اولیه گوگل است. ما می‌توانیم امتیاز وبسایت خود را به دو روش کلاه سفید و کلاه سیاه افزایش دهیم. هر کدام از دو عبارت یاد شده را در زیر توضیح داده ایم.

سئو تکنیکال

استاندارد سازی کدنویسی، رعایت اصول سئو در طراحی وبسایت و همچنین Responsive کردن وبسایت از جمله موارد سئوی تکنیکال است. برای اینکه بتوانیم کاربران را به سمت سایت خود جذب کنیم باید ابتدا یک سایت بسیار قدرتمند با طراحی بسیار زیبا داشته باشیم. همچنین سایت باید دارای طراحی مشخص باشد تا هنگامی که یک کاربر وارد سایت می‌شود سردرگم نباشد. به طور مثال استفاده از دسته بندی های مناسب، یکی از روش های سئوی تکنیکال است.

سئو درون صفحه چیست؟

سئوی درون صفحه ای یا On Page SEO به مجموعه فعالیت هایی گفته می‌شود که در عناصر داخلی یک صفحه وب انجام می‌دهیم تا آن را برای موتورهای جستجو بهینه کنیم. از این فعالیت ها می‌توان به امنیت، دردسترس بودن، سرعت لود شدن، محتوای سئو شده و… اشاره کرد. شما می‌توانید کنترل کامل On Page SEO را به دست بگیرید چرا که شما می‌توانید هر گونه تغییری را در متن، تصاویر، تگ ها و دیگر عناصر سایتتان ایجاد کنید. تمام تغییراتی که در محتوای داخل سایت خود ایجاد می‌نمایید، روی رتبه سایت شما اثر گذار است. روش های On Page SEO بسیار مهم هستند و باید به دقت بررسی شوند.

سئو برون صفحه چیست؟

بر خلاف سئوی درون صفحه ای که شما کنترل کاملی بر آن داشتید، روش بهینه سازی برون صفحه ای یا Off Page SEO به تمام ارتقاء هایی که خارج از وبسایت شما انجام می‌شود، اشاره دارد. بهینه سازی برون صفحه ای در درجه اول روی تعداد پیوند دهندگان (پیوند هایی که از سایت های دیگر به سایت شما اشاره می‌کنند) متمرکز است و پس از آن هر اقدامی که خارج از وبسایت انجام می‌شود تا امتیاز آن بالاتر برود اشاره می‌کند. به عنوان مثال وقتی که شما در شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام، لینک سایت خود را قرار می‌دهید، در واقع شما در حال بهینه سازی خارج از صفحه ای هستید. Off Page SEO تاثیر بسیار مثبتی بر روی امتیاز وبسایت ها دارد.

سئوی کلاه سیاه

این عبارت به تکنیک هایی اشاره دارد که با استفاده از آنها می‌توان الگوریتم های موتورهای جستجو را به منظور افزایش رتبه، فریب داد. با استفاده از این تکنیک ها یک وبسایت در مدت زمان بسیار کوتاهی به امتیاز بالایی دست میابد اما این افزایش رتبه به قیمت نقض قوانین موتورهای جستجو است. این روش ها غیر اخلاقی محسوب می‌شوند و در صورتی که این نقض قانون توسط موتور های جستجو تشخیص داده شود، وبسایت متخلف جریمه خواهد شد و در برخی موارد موجب حذف دائمی آن سایت خواهد شد.

سئوی کلاه سفید

از نظر فنی این نوع از بهینه سازی به مجموعه ای از تکنیک ها و روش هایی که از قوانین موتور های جستجو تبعیت می‌کنند اشاره دارد. در این روش سئوکار با استفاده از تکنیک هایی که خود موتور های جستجو پیشنهاد داده است عمل می‌کند تا امتیاز وبسایت خود را بالاتر ببرد. در این روش هیچ عملی خلاف قوانین موتور های جستجو صورت نمی‌پذیرد. در این روش ممکن است افزایش رتبه یک سایت زمان بر باشد اما از نظر گوگل یک کار شایسته و اخلاقی به حساب می‌آید.

2 نظر

پاسخی بگذارید